In de slums

20 juli 2012 - Haarlem, Nederland

we waren in de slums vandaag. Kibera. de op een na grootste slum ter wereld.

Overal uitstallingen met schoenen, gympen, vuurtjes, kolen, sardientjes, groente, fruit, vlees, alles!

Ook zijner banken(?), ziekenhuisjes, kopieerwinkels, dokters, slagers, etc. Een complete commercie in de viezigheid en armoede.

De mensen: relaxed,bedrijvig,ogenschijnlijk vrolijk; het zijn er heel veel: een miljoen op 4 vierkante kilometer. Geen enkele privacy.

Smalle straatjes, stenen, keien, veel kinderen, vrouwen, schooltjes, kids in uniform.

Verder op in slums loop je in/op open riool, met ontelbaar niet te definiëren afval gedrenkt in poep, kinderen die daar op/in spelen, bewoners die hun koopwaar aan de rand van een open riool te koop aanbieden, daar leven, slapen en altijd zijn.

Eerste bezoek: weldoenster die hiv geïnfecteerden steunt, hen mogelkheid biedt kunst te verkopen, hen op de arbeidsmarkt steunt, hen zelfrespect teruggeeft

Het is wat stacato, maar ja, dat kan ook bijna niet anders. we zitten nu in een restaurant aan onze tweede flessen wijn.

Tweede:

Energie project, poep van de bewoners wordt verzameld door middel van mobiele wc's, poep wordt omgezet in methaangs dt vervolgens weer wordt verstrekt aan slumbwewoners om bijv te kunnen koken, Dorien graf een bijdrage.

Derde: bezoek aan een lagere school die wordt gerund door vrijwillige gelovige juffen. De kinderen zijn allemaal wees.

vierde: jongeren verwerken koeienbeenderen tot sieraden en gebruiksvoorwerpen, heelmvirs en heel creatief werk.

Vijfde:

Bezoek aan internet opleidingscentrumpje waar jongeren de wereld "inkunnen" bijv via Facebook.

Zesde:

bezoek aan een slimheid van de moeder van een van de rondleiders.

Zevende:

ritje in aftands boemelbusjr ( matatu: overvol qua aantal passagiers.) naar rand van miljoentellende sloppenstad.

EINDE

ps.  Foto's kunnen we helaas (nog niet) uploaden...

Groetjes van ons allemaal!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Rob Heres:
    21 juli 2012
    als je dit zo allemaal leest moeten we eerst maar tot tien
    tellen als wij weer over onze crises willen beginnen.Het gros van de mensen daar zal nooit van die levende vuilnisbelt
    wegkomen dat is toch wel een uitzichtloos bestaan.Je mag
    hopen dat ze naast die -ogenschijnlijke- vrolijkheid daadwerkelijk nog ergens vreugde uit kunnen putten.

Rob Heres
  2. Marijke & Ben Bouman:
    21 juli 2012
    Als je dat leest besef je pas hoe luxe wij het hier hebben.
    Wij ervaren hier onze crisis als een groot probleem, maar wat is een groot probleem in vergelijking hoe die mensen daar leven,met geen enkel uitzicht op verbetering,maar er toch wat proberen van te maken. We wensen jullie nog heel veel mooie en fijne dagen,want jullie staan nog maar pas aan het begin van volgens ons een prachtige reis!
  3. Coen bardelmeijer:
    22 juli 2012
    wij zien in Spanje waarschijnlijk geen slums.. of de crisis moet al snel zijn toegeslagen. Ik ben benieuwd naar jullie foto's en de rest van de belevenissen. veel liefs van Coen, Jolijn, Suus en Leo.
  4. Wim:
    22 juli 2012
    Wat een boeiende ervaring.... Steeds meer mensen trekken naar de steden..... En..wat een leven. Onze ambassadeur, schrijver en ex- Artsen zonder Grenzendokter Steven van de Vijver woont en werkt daar nu met zijn gezin [email protected]... Jullie zijn daar welkom... Denk overigens dat jullie overal welkom zijn want deze mensen zijn zeker heel gastvrij...(?)
    Groet vanuit ons luxe "crisis"- landje...
    Wim
  5. Paulien:
    22 juli 2012
    Ik sluit me bij bovenstaande reakties aan en zie uit naar het volgende verhaal van jullie!!
    Vandaag met Leon en Spike naar Parnassia. Leon pootje baden, rennen, huppelen en genieten. Alleen.... we hadden teveel op die kleine Leon gelet en....waar was die grote Spike ?? Jan helemaal naar Ijmuiden en ik terug naar P. Liep die grote harige hond daar op het terras ons te zoeken. Gelukkig.....toen maar weer richting Jan. Leon is een paar kilo lichter..... Geniet er van en tot het volgende bericht!
  6. Anthonia:
    23 juli 2012
    Lieve families,
    Soms moet je je ademinhouden. Mond dicht.
    Wel je ogen open houden, want anders geloof je je ogen soms niet.
    Prachtig om dit allemaal te ervaren. Kijk uit met eten en drinken. Niet ziek worden.Gaan jullie ook nog de bruche in?
    Kijk uit voor leeuwen en ander ongedierten.
    Op afstand reis ik droog met jullie mee. Hier eindelijk zonnig weer. Dus ook wij genieten volop.
    Drink vanavond een heerlijk glas.....doen wij hetzelfde.
    Cees en Anthonia